Indian Summer - Reisverslag uit Fort Vermilion, Canada van irenekiona - WaarBenJij.nu Indian Summer - Reisverslag uit Fort Vermilion, Canada van irenekiona - WaarBenJij.nu

Indian Summer

Blijf op de hoogte en volg

24 Oktober 2013 | Canada, Fort Vermilion

24 October 2013. Vorig jaar om deze tijd hadden we al een dik pak sneeuw, maar nu genieten we van een Indian Summer. Het is zacht buiten, soms regent het, en nog steeds geen sneeuw. Iedere dag dat er geen sneeuw ligt knijp ik de handen dicht. Dit is weer eens wat nieuws! De paarden lopen nog heerlijk te grazen en als we geen heel dik pak sneeuw krijgen, kunnen ze bij de eerste sneeuw de hooiweide op en daar naar gras zoeken, ze krabben dan de sneeuw opzij. Dat houdt ze lekker bezig en het scheelt mij hooi, hoewel ik voldoende hooi heb (19 grote ronde balen voor 2 paarden, dat is 9.5 maanden hooi). De honden vermaken zich nog steeds buiten, zoeken muizen, en jagen alles weg wat maar probeert op mijn terrain te komen. Prachtig.
Ik heb eindelijk mijn houtkachel helemaal "klaar voor gebruik". Het plan voor een houtkachel ontstond dit voorjaar. Ik ben op zoek gegaan naar een kachel, maar die zijn behoorlijk prijzig en daarmee ben je er niet: hij moet dan ook nog geinstalleerd worden. Vrienden van mij bleken een houtkachel te hebben die ze nieuw gekocht hadden maar nooit geinstalleerd, en voor een zacht prijsje kon ik de kachel met bijbehoren van hen overnemen. Dan een vergunning bij de gemeente voor installatie. je moet dan allerlei schtsen inleveren van hoe het eruit komt te zien als de kachel er staat. Ik had 'm bedacht in de hoek van de kamer. Er moet een vuurvaste plaat onder, die moet je apart aanschaffen en voor een hoek moet je een speciale hebben die niet rechthoekig is, anders komt de kachel te ver de kamer in. In Edmonton gekeken, maar die plaat ging 700 dollar kosten en bovendien vond ik 'm niet eens mooi, tegels. Een andere plaat gevonden bij de locale hardware store, maar die bleek geen R-waarde te hebben, dus teruggebracht. Nog eens rondgebeld, toen zei een meneer van een houtkachelwinkel dat de plaat geen R-waarde hoeft te hebben. Nu begreep ik helemaal niet meer wat wel en niet goed was dus uiteindelijk de inspecteur gebeld die aan het eind van de rit de kachel moet komen inspecteren. Die zei dat alles wat niet brandbaar was goed materiaal is voor de plaat, en een R-waarde is inderdaad niet nodig. Dus alsnog die plaat bij de hardware store gekocht voor 150 dollar. Da's wat anders dan 700 en net zo goed, en geen tegels...
Toen een installateur gezocht. Uit een gesprek met de verzekering bleek dat de installateur WETT-certified moet zijn (wood energy technician). Gelukkig is er zo iemand dus die gebeld. In de waan dat ik alle onderdelen had, is hij komen kijken en hij vertelde me dat ik nog wel wat extra onderdelen nodig heb en dat de kachel niet in de hoek of aan die rechte wand kon komen waar ik 'm wilde, want dan kwam de pijp uit onder de dakgoot van de garage en dan moet de pijp door de dakgoot gehaald worden, wat een kostbare (en lelijke) installatie gaat worden. Dus de kachel op een andere plek, dat verandert de hele opzet van mijn huiskamer maar een houtkachel zal er komen. Goed, hij moest dus eerst wat onderdelen erbij halen. Na twee weken kwam hij terug (inmiddels is het 21 September) en heeft de kachel geinstalleerd. Keurig. Nu moet er een inspecteur komen, er moeten foto's gemaakt worden, er moet een formulier voor de verzekering worden ingevuld en PAS DAN mag de brand erin. Dus ik belde het bedrijf dat de inspecteur laat komen, die man moet uit Grande Prairie komen. "U krijgt een telefoontje wanneer ze komen" zei de juffrouw. Op 10 Oktober vond ik een briefje tussen de deur "wij waren hier maar troffen u niet thuis ..." Hoezo "we bellen u?" En snappen ze niet dat er mensen zijn die overdag werken en niet thuis zijn? Dus gebeld, en een afspraak gemaakt voor 22 Oktober. De man zou 's middags komen. Nu moest ik 22 Oktober naar Grande Prairie, dat is 6 uur rijden, dus ik hoopte dat die man niet te laat zou komen. Hij kwam tussen 15:00 en 16:00 uur. Da's knap laat als je dan nog naar GP moet met wild op de weg in het donker. De inspectie stelde geen fluit voor, hij heeft de afstand tussen de kachel en de muur gemeten, keek even rond en het was goed, vulde een formulier in en weg was-ie. Hij zei nog dat "hij niet zeker wist wat de honden zouden doen" toen hij hier de eerste keer was. Dat was goed om te horen, de honden schrikken dus kennelijk mensen af (ze maken behoorlijk kabaal maar doen niets, maar het zijn wel grote honden). Ik had alles startklaar dus ben meteen op weg gegaan. Onderweg werd het donker en je kon al hier en daar herten langs de kant van de weg zien. Als ze daar maar blijven...... Eenmaal pikkedonker rijd ik net ten zuiden van Manning als ineens een Moose de weg op stapt. Ik schrik me een ongeluk en trap meteen op de rem met in mijn achterhoofd "die kan ik niet ontwijken, dag pick up, dag Moose, sorry..." de Pick up slingert wat maar remt wel goed af (gelukkig reed ik tussen 80 en 90, dus niet superhard) en de moose draaft de weg over en ik mis hem net! Het was een jonge moose, anderhalf jaar. Tjonge, die zag ik dus echt niet uit de berm komen, die stond er ineens! Ieder jaar zijn er ongelukken van mensen die een moose raken. en die ongelukken lopen lang niet altijd goed af. Ik heb kennelijk een of meerdere engelen op mijn schouder, dank je wel engelen! De rest van de route rijd ik 70-80 met als gevolg dat ik pas tegen half elf in Grande Prairie aan kom. Dan sta ik ook nog in het verkeerde hotel: de workshop de volgende dag is in het Pomeroy Hotel, maar er zijn er twee en laat ik nou net een reservering gemaakt hebben in het hotel waar de workshop NIET is. Nou ja, gelukkig is het andere hotel 5 minuten verder. De workshop op woensdag is erg interessant, 's middags heb ik even tijd om te winkelen (de nieuwste mode, een broek gescoord en een leuke rok voor de winter) en dan naar Peace River, want de volgende dag moet ik naar Edmonton. Daar ben ik nu, in Peace River, vandaag door naar Edmonton, morgen een vergadering daar en dan zaterdag weer naar huis. Gelukkig reis ik zaterdag overdag, zodat ik alles goed kan zien en het wild kan ontwijken. Wat me dan wacht is drie "wild enthousiaste" honden die me thuis begroeten. Dat is het heerlijke van dieren: ze zijn altijd blij als je thuis komt, maakt niet uit hoe laat en hoe lang je weggeweest bent! En dan zaterdagavond wordt de kachel ingewijd, heerlijk!

  • 24 Oktober 2013 - 16:56

    Rene:

    En van houtkachels wordt je twee keer warm, eerst hakken, dan stoken. Lekker hoor, en net voordat het echt koud wordt. xxx

  • 24 Oktober 2013 - 21:04

    Leonore:

    Hoi Irene,
    Gezellig weer een verhaal . Lekker dat er nog geen sneeuw is, scheelt ook weer een boel veegwerk. Hebje de poes ook nog?
    Hoop dat je een gezellige warme zaterdagavond hebt en dat de kachel zich gedraagd zoals hij hoort te doen. Wij hebben erg veel regen gehad en ik moet 2x per dag mijnkelder dweilen maar dat zal ook wel weer overgaan.
    Heb je ook nog tijd om je paardjes te rijden?
    Lieve groet,
    Leonore

  • 25 Oktober 2013 - 10:36

    Emi:

    3 honden? dan heb ik wat gemist..... ik weet alleen van een zwarte en een bruine lab. toch? wat een gedoe in Canada, voor een houtkachel. Wij hebben net een nieuwe gekocht, de oude kierde teveel, dus stookte teveel hout erdoor. maar hier is het gewoon; kopen neerzetten stoken..... niks controles!
    Ik wil dus wel graag foto's, vooral van de nieuwe hond. Wie zorgt er voor je beesies als je zo een paar dagen weg bent?
    xxx emi

  • 29 Oktober 2013 - 13:35

    Marie-Louise:

    Halle Irene,

    Wat ben je toch een druk baasje. Ik vind dat toch wel gevaarlijk hoor, wat als je dat beest wel geraakt had?? Je bent helemaal alleen, ik moet er niet aan denken. Gezellig hoor zo'n houtkachel, ik hoop dat je er veel plezier van hebt deze winter. Het weer in Nederland is ook voor ons aan de warme kant, vorige week vrijdag waren we met de kleinkinderen in de Efteling en het leek wel Lente ipv Herst. Gisteren heeft het ontzettend hard gewaaid, maar wij hebben er niet veel last van ondervonden. Er zijn wel twee doden gevallen in Nederland en in Engeland 8 geloof ik. Nu is het weer rustig en zonnig.

    Liefs van Ad en Marie-Louise

  • 20 December 2013 - 23:48

    Marlies*:

    Hi buuf,

    Wat is er met je email?
    De respons op mijn digitale kerstwens aan jou is: 'onbestelbaar':-( ... een keertje of 3 inmiddels!

    Grtjs, de buuf*

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Fort Vermilion

Mijn emigratie

Recente Reisverslagen:

23 April 2018

Bezoek Nederland

07 September 2015

Gymkhana en veel lol!

05 Juli 2014

Canada Day en onweer

01 Juni 2014

Druk druk druk....

13 April 2014

April...

Actief sinds 31 Jan. 2008
Verslag gelezen: 2010
Totaal aantal bezoekers 132390

Voorgaande reizen:

08 April 2008 - 30 November -0001

Mijn emigratie

Landen bezocht: